قصه مهاجرت من و خانواده

داستانهاي من از زندگي روزمره + كارهاي مهاجرتم شامل اسسمنت، لاج آنلاين، آمادگي جهت مهاجرت و زندگي در استراليا

سه هفته در بریزبین
نویسنده : کوروش کبیر - ساعت ٢:۳۳ ‎ب.ظ روز سه‌شنبه ٢۸ اردیبهشت ۱۳۸٩

سلام

امروز بیست و چهارمین روز حضورمون در بریزبین بود. موارد زیر حاصل تجربیات این مدت کوتاهه:

1. اتوبوسها اصلا منظم نیستند. تا 15 دقیقه تاخیر هم دیدم. یه بار هم قطار خراب شد و تو یه ایستگاه ده دقیقه موندیم آخرش هم پیادمون کردند. اما تنوع بالاست و تقریبا تمام مسیرها تحت پوشش هستش. تو ستون سمت چپ این سایت آدرس مبدا و مقصد رو وارد کنید و مسیرهای پیشنهادی رو دریابید فقط حواستون به زمانها باشه و بهش اعتماد نکنید.

2. قیمت حمل و نقل عمومی نسبتا (در مقایسه با تهران) بالاست. قیمت اتوبوس و قطار از 2 دلار شروع می شه.

3. تو ایستگاه اتوبوس معمولا اتوبوس براتون نگه نمی‌داره مگه اینکه یه نفر بخواد پیاده بشه یا اینکه از دور که اتوبوس رو دیدین براش بال بال بزنین.

4. هوا فوق‌العاده تمیزه.

5. دو سه روزه یه مقدار سرد شده و ما مجبور شدیم شبها هیتر برقی روشن کنیم (البته ما هم یه مقدار سرمایی هستیم). در طول روز هم لباسهای گرمتر می‌پوشیم. تقریبا تمام آدمهایی که بیرون می‌بینیم یا اکثرا شلوار به تن دارن!

6. تو این مدت سه روز بارونی داشتیم.

7. شماره مالیات (Tax File Number) بعد از دو هفته اومد (گفته بودن که چهار هفته طول می‌کشه). اما کارت مدیکیر هنوز نیومده (گفته بودن دو هفته طول می‌کشه). دیروز تماس گرفتم گفتند که صادر شده و تو راهه!

8. کارت Mastercard بعد از سه روز اومد و شماره رمزش هم دو روز بعد از کارت!

9. یه بازار تو منطقه West End پیدا کردیم که شنبه‌ها شنبه بازار داره و یه چیزی تو مایه‌های تره بار خودمونه. انواع میوه‌ها توش پیدا می‌شه. معمولا می‌ریم خرید. قیمت میوه‌ها: (قیمت کیلو و تقریبی) هندونه: 2 دلار، خیار: 2 دلار، گلابی: 2 دلار،‌ موز: 2 دلار، سیب: از 2 تا 6 دلار، پرتقال:2.5 دلار، نارنگی: از 1.5 تا 3 دلار، سبزی: از این بسته‌هایی که تهران تو گاری دونه‌ای 100 تومن می‌دن: 2دلار (ما تا حالا تره، جعفری، گشنیز و شوید دیدیم). عسل خوب کیلویی 15 دلار، خرما: 15 تا دونه 6 دلار! (اما آی خوشمزست!)

10. ما گوشت رو از یه مغازه ذبح حلال می‌خریم: ران گوسفند: کیلویی 10 دلار. ماهیچه: کیلویی 15 دلار، ران مرغ: کیلویی 4 دلار، سینه مرغ (پوست کنده و بدون استخوان): کیلویی 10 دلار، جگر گوسفند!: کیلویی 3 دلار. دلیل انتخابمون هم علاوه بر حلال بودن گوشت قیمتش هستش که حدود 20 درصد با Coles اختلاف داره

11. تا حالا برنج رو از Coles می‌خریدیم کیلویی حدود 2.5 دلار ولی کیفیتش اصلا خوب نبود. دیروز کنار همون قصابی که بالا گفتم یه مغازه هندی پیدا کردیم (با راهنمایی دوستان) برنج هندی خوب گرفتیم کیلویی 4 دلار. تو همین مغازه سبزی خشک هم دیدم که بدلیل عدم آشنایی با اصطلاحات انگلیسی مربوطه و عدم امکان بو کردن نتونستیم بخریم حالا تا یه وقت دیگه.

12. برای ترجمه گواهینامه به Tafe تو منطقه South Bank مراجعه کردیم. گرفتند که ترجمه کنند. گفتند 4 هفته طول می‌کشه اما هشت روزه اومد (دو نسخه برام فرستادن و البته رایگان).

13. کتاب آیین نامه رو خریدم (12 دلار) و دارم می خونم که برم امتحان بدم. البته از این سایت هم قابل دانلود هستش.

14. تو این آدرس می‌تونید آیین نامه رو بصورت آزمایشی امتحان بدین و خودتون رو محک بزنین.

15. هیچکدوم از کلاسهای زبان رایگان شامل حال خانمم نشد. (دو نوع کلاس هست از طرف centerlink یکی برای کسانیکه آیلتس همسر رو ارائه ندادن و پولش رو پرداختن و دومی LLNP برای Main applicant. البته کلاسهای رایگان دیگه‌ای در سطح شهر هست اما ظاهرا کیفیتش خوب نیست. برای کلاس پولی اقدام کردیم. تعیین سطح گرفتن و از یک ماهه دیگه می ره سر کلاس. قبل اینکه بپرسین خودم می‌گم. برای 10 هفته، در هر هفته چهار روز و هر روز پنج ساعت مجموعا 200 ساعت مبلغ 290$.

16. دخترم هم فعلا مدرسه می‌ره و مشکلی هم نیست. یه همکلاسی ایرانی داره که نقش مترجم رو براش بازی می‌کنه و اینم فعلا به خودش خیلی زحمت نمی‌ده انگلیسی یاد بگیره.

17. یه موردی که خیلی در موردش تو وبلاگها مطلب دیدم مراجعه به سنتر لینک بود. ما هم چند بار رفتیم!. بار اول ساعت 3:45 بود که رفتیم و یه خانم خیلی شیک اومد گفت چیکار دارین. گفتیم اومدیم برای خدمات سنتر لینک رجیستر بکنیم. گفت ما ساعت کارمون تا 4:30 هستش و الان نمی رسیم کارتون رو انجام بدیم! برین و فردا بیایین.

فردا رفتیم ما رو راهنمایی کردن و گفتن بیاین کنار تلفن. برامون شماره گرفتن و یه آقایی ما رو از پشت تلفن رجیستر کرد و یه شماره بهمون داد و گفت برین از طریق سایت چک کنید. اومدیم خونه دیدیم شماره اشتباهه. دوباره فرداش رفتیم و شماره رو گرفتیم. تو این گیر و دار فهمیدیم که این دفاتر خیلی کار خاصی انجام نمی‌دن و همه‌چی آنلاین از طریق اینترنت انجام می‌شه. اومدیم خونه و خیلی راحت خانمم رو رجیستر کردم و اطلاعات خودم رو هم آپدیت کردم. برای دخترم هم برای Family Tax Benefit و Rent Assistance اقدام به Claim کردیم. این آدرس سنتر لینک هستش. پس بیخودی به خودتون زحمت ندین برین اونجا و چند ساعت وقتتون رو تلف کنید. خیلی خوشتیپ و با کلاس بشینید تو خونه و از طریق اینترنت این یکی کار رو انجام بدین. بدانید و آگاه باشین اگه بچه ندارین تا دو سال هیچ کمک هزینه‌ای شامل حالتون نمی‌شه.

18. با یه عده از دوستان ایرانی آشنا شدیم که معمولا هفته‌ای یا دو هفته‌ای یه بار دور هم جمع می شن و برنامه‌های مختلف به مناسبتهای ملی و مذهبی دارن. یه کامیونیتی هم تحت نظارت دولت کوئینزلند ثبت کردن. این هفته به مناسبت شهادت حضرت فاطمه برنامه داشتن. اینهم سایتشون. این دوستان هم راهنماییهای جالبی برای بعضی از کارهای اداری داشتن.

توضیح: Coles نام یکی از فروشگاههای زنجیره‌ای اینجاست که علاوه برتنوع مواد غذایی، قیمت مناسبتری هم نسبت به رقباش داره